Meer Vlaamse consumenten bekommerd om het milieu

Er zijn vandaag meer Vlaamse consumenten die in hun aankopen rekening houden met het milieu dan vijf jaar geleden. Bovendien staan minder consumenten helemaal niet stil bij hun ecologische voetafdruk. Dat blijkt uit een studie over milieuverantwoorde consumptie van het Vlaams Departement Omgeving.

Vijf types consumenten

De studie ‘Milieuverantwoorde consumptie: monitoring, kennis en gedrag’ maakt een onderscheid tussen vijf types van consumenten:

  • Vastberaden Consumenten (22,1%) achten zichzelf in staat om de juiste beslissingen te nemen ten voordele van het milieu en hebben over het algemeen een goed beeld van wat ze zelf willen doen voor het milieu. Ze hebben het minste nood aan extra verplichtingen, maar financiële stimuli blijven welkom. (2012: 15,9%)
  • Realistische Consumenten (22,3%) dragen graag hun steentje bij voor het milieu. Ze zijn echter van mening dat milieuvriendelijke producten en diensten hogere kosten met zich meebrengen. Dit vormt een belangrijke drempel voor deze groep. (2012: 21,7%)
  • Overtuigde Consumenten (21,2%) stellen milieubewust leven als dagelijkse levensstijl niet in vraag. Ze maken zich zorgen om het milieu. Voor de overheid zien ze een rol weggelegd om burgers te stimuleren tot milieuvriendelijk gedrag. (2012: 22,8%)
  • Onverschillige Consumenten (12,8%) staan helemaal niet stil bij hun ecologische voetafdruk en vertonen geen enkele interesse in de gevolgen van hun dagelijkse keuzes op het milieu. (2012: 19,3%)
  • Onwetende Consumenten (21,6%) kunnen het belang van hun acties en gedrag voor het milieu niet correct inschatten. Ze hebben nood aan uitgebreide ondersteuning om hun kennis ter zake te vergroten en om milieubewust leven ook financieel haalbaar te maken. (2012: 20,2%)

Circulaire economie

Voor vijf thema’s werd gepeild naar de kennis, attitude, bewustzijn en gedrag (incl. drempels en motivatoren) van Vlaamse consumenten. Eén van die thema's was de circulaire economie.

Belangrijk resultaat van de studie is dat slechts 22% van de Vlamingen de term circulaire economie kent.

Daarnaast gaan Vlamingen ook anders om met verschillende soorten producten. Zo kopen ze smartphones vooral nieuw aan, terwijl ze meubelen ook tweedehands kopen, en tuingereedschap ook ontlenen of huren.

Zo’n 77% van de Vlamingen verklaart groot elektro of tuingereedschap te herstellen bij defect, dit in tegenstelling tot slechts 35% die zegt kleren te herstellen. Een meerderheid van Vlamingen vindt het ook niet kunnen dat nog bruikbaar materiaal weggegooid wordt. 

Meer informatie en infographics over de studie vindt u op de website van het Vlaams Departement Omgeving.

(bron: persbericht Vlaams Departement Omgeving)

FacebookTwitterLinkedinShare

Ajouter un commentaire

Annexe
Un nombre illimité de fichiers peuvent être transférés dans ce champ.
Limité à 300 Mo.
Types autorisés : txt pdf doc docx xls xlsx ppt pptx ods odt png jpg jpeg gif zip.
CAPTCHA
Cette question sert à vérifier si vous êtes un visiteur humain ou non afin d'éviter les soumissions de pourriel (spam) automatisées.