Open brief aan alle Vlaamse ondernemers: Laten we fair zaken blijven doen, alleen zo bestrijden we deze crisis

De coronacrisis heeft voor iedereen zware gevolgen en zorgt zo voor heel wat spanningen, ook tussen bedrijven onderling. In deze moeilijke omstandigheden is fair zakendoen een must, want alleen samen kunnen ondernemingen deze crisis te boven komen. De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 18 Vlaamse werkgevers- en sectororganisaties, roepen hier dan ook toe op.

Niemand blijft gespaard van de coronacrisis. Maar dankzij de zorg en inspanningen van velen geraken we stilaan uit het diepe dal. Onze bedrijven hervatten geheel of gedeeltelijk hun activiteiten en vanaf 11 mei gaan normaal gezien ook de winkels en distributieketens weer open. Voor de horeca, het toerisme, de eventsector en anderen is het helaas nog bang wachten op groen licht, waarvan iedereen hoopt dat het er snel kan komen.

De crisis zorgt voor heel wat spanningen, ook tussen bedrijven onderling. Leveranciers slagen er niet altijd in om tijdig en correct te leveren. Klanten moeten vaak langer wachten op goederen en diensten. Contractvoorwaarden kunnen niet altijd nageleefd worden. Er moeten bijkomende voorzieningen of maatregelen genomen worden, zeker op het vlak van veiligheid en gezondheid. De logistieke keten met het buitenland is nog niet hersteld. Kortom, zakendoen verloopt niet zoals voor de coronacrisis en dit zal nog lang duren.

Nu meer dan ooit moeten ondernemingen dan ook de handen in elkaar slaan en elkaar steunen, waar dat kan. Want het is alleen samen dat we deze crisis te boven kunnen komen. De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 18 Vlaamse werkgevers- en sectororganisaties, roepen alle Vlaamse ondernemingen daarom op tot fairness in het zakendoen en dit met respect voor elkaar. 

Vier gulden regels zijn hierbij cruciaal:

  1. Blijf presteren en opleveren aan elkaar, zelfs als het nu moeilijker is om termijnen en voorwaarden te respecteren. 
  2. Heb begrip voor elkaar. Kan je een prestatie of product pas later of niet opleveren, vraag dan begrip bij klanten en roep niet direct overmacht. Breng zelf ook het nodige begrip op voor je leveranciers en beschouw een vertraging of kwaliteitsprobleem niet direct als een zware inbreuk op de contractuele voorwaarden.
  3. Overleg met elkaar en zoek naar oplossingen. Kies niet onmiddellijk voor ingebrekestellingen of juridische procedures. Deze crisis heeft voor elke sector en bedrijf situaties van overmacht gecreëerd en dat moeten we soms aanvaarden. 
  4. Blijf tijdig betalen aan elkaar. Ondernemingen zijn immers allemaal klant én leverancier van elkaar. Als iedereen zomaar zijn betalingen tijdelijk inhoudt, dan valt de economische en financiële ketting stil en dat is nefast voor iedereen.

In deze moeilijke omstandigheden is fair zakendoen een must. Met respect voor elkaars rechten en plichten maar zeker ook met het nodige begrip voor elkaars situatie. Alleen samen, en niet tegen elkaar, kunnen de ondernemingen deze crisis mee bestrijden. Daarom moeten we #SAMENdoorgaan.

De Vlaamse Ondernemers.

FacebookTwitterLinkedinShare

Ajouter un commentaire

Annexe
Un nombre illimité de fichiers peuvent être transférés dans ce champ.
Limité à 300 Mo.
Types autorisés : txt pdf doc docx xls xlsx ppt pptx ods odt png jpg jpeg gif zip.
CAPTCHA
Cette question sert à vérifier si vous êtes un visiteur humain ou non afin d'éviter les soumissions de pourriel (spam) automatisées.