COVID-19: De lockdown houdt de mondiale schroothandel in een wurggreep
De informatie die ons bereikt over de internationale schroothandel is erg gefragmenteerd doordat niet alle delen van de wereld zich momenteel in hetzelfde stadium van de COVID-19-pandemie bevinden en doordat de schroothandel niet in alle landen als essentiële activiteit wordt erkend.
De meeste fabrikanten op het Chinese vasteland zijn weer actief en China importeert nu ook weer grotere volumes non-ferrometalen, waaronder vooral koper, alhoewel deze volumes zeker nog niet het oude peil evenaren. Taiwan volgt in grote lijnen hetzelfde patroon als het Chinese vasteland en ook andere landen in zuidoost Azië heffen stilaan hun lockdown op en herstarten hun activiteiten.
De pandemie brengt momenteel meer schade toe aan non-ferro transporten naar India, de belangrijkste markt naast China, door de congestie in de havens en de bemoeilijkte logistiek.
Singapore, nog in lockdown tot 1 juni, heeft 180.000 buitenlandse werknemers in quarantaine geplaatst wat zeker een impact zal hebben op de productie, verwerking en inzameling van schroot. Ook hier werken de havens niet op volle kracht en wordt de logistiek van import en export ernstig belemmerd.
De Amerikaanse schrootindustrie is essentieel en functioneert. Ondertussen is de vraag naar aluminium er hard getroffen als gevolg van de beslissing van grote autofabrikanten in de VS om de productie stop te zetten.
De beschikbaarheid van schroot op het hele Europese continent is aanzienlijk gedaald, maar verbetert nu weer van week tot week. De huidige lage olieprijzen helpen echter niet om het vertrouwen van de markt te herstellen, er is veel onzekerheid omtrent de stabiliteit van de grondstofprijzen. Net zoals in Amerika is ook in Europa de aluminiummarkt hard getroffen door een lagere vraag vanuit de automobielsector. Dit effect wordt nog versterkt doordat er in maart 5,48 miljoen ton aluminium werd geproduceerd, voornamelijk in China. Volgens het International Aluminium Institute zou dit een stijging zijn van 1,5% ten opzichte van vorig jaar.
In het Verenigd Koninkrijk mag iedereen die betrokken is bij de inzameling, verwerking, recyclage en verwijdering van afval, inclusief schroot, blijven werken. Er vinden nog steeds inzamelingen in de fabrieken en industrie plaats, maar vanwege de verlaagde omzet is dit teruggevallen tot 30-50% van het normale volume.
In Noord-Afrika begon de ramadan op 23 april en dit is een periode van consumptie maar niet van productie. De recyclage-industrie in Marokko, Algerije en Tunesië werd ook reeds hard getroffen door de verminderde aanvoer van schroot.
Ten zuiden van de Sahara (Senegal, Mali en Tsjaad) zijn de gevolgen minder groot dan in Noord-Afrika maar het probleem dat zich hier stelt, is de prijsdaling van grondstoffen en de afwezigheid van internationale kopers, voornamelijk uit India.
Wat het Midden-Oosten betreft, is de situatie in alle landen vrij gelijkaardig. De aanvoer van schroot is gedaald tot 30% van het normale volume. De lage prijzen op de Londen Metal Exchange hebben de normale schrootophaling onder druk gezet. Bovendien is de circulatie van financiële middelen erg beperkt geworden, wat een impact heeft op de verhandeling van schroot, waarvoor contante betalingen gebruikelijk zijn. Het algemene sentiment in het Midden-Oosten is erg negatief nu veel activiteiten door de crash van de olieprijs afgenomen zijn. Dit leidt tot een ravage op de financiële markten en zal de overheidsbegrotingen enorm onder druk zetten, wat weer gevolgen zal hebben voor de infrastructuur en de ontwikkeling van onroerend goed - de belangrijkste bron van schroot.
In Libanon en in Bahrein wordt schroot niet beschouwd als een essentiële industrie en zit de schroothandel volledig op slot.
Reactie toevoegen