UPDATE 29/03

COVID-19: Telewerk: verplichte registratietool

Het overlegcomité besliste op woensdag 24 maart om de monitoring op het verplichte telewerk te verscherpen. Daartoe heeft de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) de opdracht gekregen om een formulier uit te werken dat de werkgever moet invullen.

Alle informatie over de telewerkverplichting en de maandelijkse aangifte vindt u op deze pagina: Coronacrisis: maatregelen voor werkgevers - Sociale Zekerheid (socialsecurity.be)

De werkgevers zijn nog steeds verplicht de personeelsleden die niet kunnen telethuiswerken een attest of elk ander bewijsstuk te bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt. U kunt hiervoor de template van het Denuo-attest gebruiken, dat u in dit artikel terugvindt.

De eerste maandelijkse aangifte moet uiterlijk op dinsdag 6 april 2021 worden ingediend. Zie ook de tekst van het ministerieel besluit

Artikel 2, § 1, van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (gewijzigd door het ministerieel besluit van 26 maart 2021) bepaalt dat:
De werkgevers registreren maandelijks, via het elektronische registratiesysteem dat door de Rijksdienst Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld op de portaalsite van de sociale zekerheid, het totale aantal werknemers in het bedrijf per vestigingseenheid en het aantal werknemers dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telethuiswerk. Deze aangifte heeft betrekking op het aantal werknemers op de eerste werkdag van de maand en moet uiterlijk worden ingediend op de zesde kalenderdag van de maand.

FacebookTwitterLinkedinShare

Reactie toevoegen

Bijlage
Een onbeperkt aantal bestanden kan naar dit veld worden geupload.
300 MB limiet.
Toegestane types: txt pdf doc docx xls xlsx ppt pptx ods odt png jpg jpeg gif zip.