Nieuw AEEA-convenant in Vlaanderen: OVAM deelt haar visie
In mei 2021 verstrijkt het huidige milieuconvenant voor AEEA in Vlaanderen. De OVAM heeft daarom begin januari 2021 haar visie uiteengezet op basis waarvan ze een ontwerptekst wil uitwerken tegen eind februari 2021. Een analyse van de belangrijke punten voor onze sector.
Aan de positieve kant
De OVAM heeft onze standpuntnota over AEEA van november 2020 gelezen - op 4 december 2020 hebben we daarover met hen samengezeten.
Aan de positieve kant:
- De OVAM staat open om een meetpunt voor AEEA, waarvoor geen depollutie vereist is, in schroot te overwegen. Dit is een belangrijke opening voor onze sector.
- De OVAM heeft beslist dat de administratie er regelmatiger overleg moet zijn met de operatoren. Ze overwegen ook een ander raadplegingsoverleg voor de recycleerders en een andere voor de hergebruikexploitanten (VVSG-HERWIN).
- De OVAM dringt er ook op aan dat producenten veel meer investeren in preventie (en hergebruik) en dus in eco-design, zoals de vermindering van gevaarlijke componenten. De Vlaamse overheid erkent echter ook haar grenzen ten opzichte van de federale overheid en Europa.
- De ontwikkeling van het gebruik van gerecycleerde materialen (cfr. het project tussen Miele en Coolrec) is eveneens een aandachtspunt, evenals de aandacht om geen systeem te ontwikkelen dat alleen gebaseerd is op de hoeveelheid (ton) behandelde materialen, maar ook op een terugwinning van de kleine aanwezige fracties, zoals zeldzame metalen.
- De OVAM wil ook de controle op illegale export van AEEA uitbouwen.
- De OVAM wil ook (cfr. Europese taks op niet-gerecycleerde plastic verpakkingen) een taks overwegen voor het niet halen van de doelstellingen. Maar het is duidelijk dat dit moet gebeuren in overeenstemming met de andere gewesten.
Op het negatieve niveau
- De vraag van Denuo naar veel meer transparantie in de gunningsprocedures voor Recupel-opdrachten - een wens die de OVAM leek te delen op onze vergadering van 4 december 2020 - komt niet meer expliciet in de visietekst voor. Het is waar dat de tekst van VLAREMA 8 reeds in die zin was aangepast, maar wij hadden dit punt graag naar voren gebracht omdat het van fundamenteel belang is.
- De OVAM wil dat Recupel haar inzameling verder uitbouwt want de Europese doelstelling van 65% wordt nog steeds niet gehaald... maar spreekt vooral over "sensibilisering" om deze doelstelling te halen, er wordt geen hervorming van bijvoorbeeld het charter-systeem op tafel gelegd terwijl we allemaal weten dat er een nieuwe aanpak nodig is.
- Bovendien wil de OVAM - in tegenstelling tot Brussel en Wallonië - Recupel nog steeds niet verantwoordelijk stellen voor het bereiken van de doelstelling. De OVAM spitst haar beleid om het percentage van 65% te halen ook toe op de controle van de rapportering. Dit is toch wel verrassend, omdat het hier gaat om een uitgebreide verantwoordelijkheid van de producent (UPV), en niet om een verantwoordelijkheid van de verwerkingsketen (UKT). Terugkeren naar de essentie van een UPV-logica zou op zijn plaats zijn.
Voor de Vlaamse overheid is het belangrijkste punt van ontwikkeling van het toekomstige verdrag de toename van het hergebruik. De OVAM overweegt zelfs om een specifiek percentage op te leggen (VLAREMA 9).
Tot slot willen we nog aanstippen dat de OVAM een overeenkomst voor 8 jaar overweegt.
De tekst van de OVAM-visie is te lezen via deze link :
Reactie toevoegen