Uitzendarbeid: hoe als gebruiker de risico’s beperken?
Uitzendkrachten inschakelen houdt voordelen in, maar brengt ook risico’s met zich mee. Je kunt die als gebruiker niet vermijden, maar wel sterk beperken. Hoe pak je dat het best aan? Group Casier overloopt enkele cruciale aandachtspunten.
Eerst even uitleggen waarom we het hier niet hebben over de werkgever, maar over de gebruiker. Uitzendarbeid leidt tot een duale situatie:
- De interimmedewerker sluit de arbeidsovereenkomst af met het interimkantoor. Dat kantoor is dus officieel de werkgever. Het betaalt onder andere de lonen en draagt de RSZ af.
- Het bedrijf dat de uitzendkracht inschakelt, is de ‘gebruiker’, soms ook ‘aansteller’ genoemd. In die hoedanigheid is het bedrijf verantwoordelijk voor wat de interimaris doet en ook voor zijn welzijn tijdens de uitvoering van de opdracht.
De verhouding tussen uitzendkracht en gebruiker verschilt dus sterk van de verhouding tussen werknemer en werkgever.
Kwetsbare groep
Bij de bediening van machines vormen uitzendkrachten een kwetsbare groep. Ze worden opeenvolgend geconfronteerd met andere werksituaties en moeten alles aanleren. We illustreren dat met een recent voorval:
In een bedrijf dat textielvezel herwint, komt een nieuwe afrolmachine aan uit Spanje. De eerste dagen verlopen niet zo vlot, de machine raakt regelmatig verstopt. De technische ploeg van het bedrijf gaat met de leverancier koortsachtig op zoek naar oplossingen. Bij de zoveelste verstopping probeert de operator, een jonge uitzendkracht, de verstopping uit de machine te trekken. Doordat de machine nog in beweging is, trekt ze zowel de prop als de hand van de operator naar binnen. De operator probeert die hand te bevrijden, maar raakt aan beide handen ernstig verminkt.
Waken over welzijn
Als gebruiker ben je verantwoordelijk voor het welzijn van de interimmedewerker. Je hebt er dus alle belang bij om de grootst mogelijke zorg te besteden aan onthaal, opleiding, machine- en brandveiligheid. Dat vraagt inspanningen:
- Geef een onthaalbrochure.
- Zorg voor een degelijke opleiding.
- Pas alle nodige veiligheidsprocedures strikt toe.
- Laat de interimkracht bovenstaande stappen schriftelijk bevestigen, bijvoorbeeld als hij de onthaalbrochure in ontvangst neemt en nadat hij de opleiding kreeg.
- Stimuleer de motivatie en betrokkenheid van de uitzendkrachten in je bedrijf.
Voordelen en risico’s
Uitzendarbeid is in onze economie een belangrijk gegeven omdat ze meer flexibiliteit toelaat. Geconfronteerd met de wisselvalligheid van de korte termijn zetten we in op wendbaarheid. In sommige sectoren zijn dagcontracten gewoon niet weg te denken.
Maar er hangen ook risico’s aan vast:
- Als de uitzendkracht niet goed geïntegreerd is, verstoort dat de harmonie en betrokkenheid in de teams.
- Als er te weinig aandacht is voor de veiligheid op de werkvloer, verhoogt de kans op een (ernstig) arbeidsongeval.
- Als de gebruiker geen deugdelijk beleid voert om de uitzendkrachten te integreren en beschermen, kunnen de bestuurders en zaakvoerders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Dat kan ook aanleiding geven tot een strafrechtelijke vervolging.
- Als de interimaris niet of niet goed gebrieft is, stelt hij mogelijk ongepaste handelingen die de reputatie van de gebruikende onderneming kunnen schaden.
Zonder de nodige aandacht kan werken met interims dus tot een verzwaarde aansprakelijkheid leiden. De nadelen wegen dan veel zwaarder door dan de voordelen.
Arbeidsongevallenverzekering?
“Dat is toch allemaal verzekerd?” horen we vaak. Het risico op arbeidsongevallen wordt inderdaad gedragen door de arbeidsongevallenverzekering van het interimkantoor, maar:
- De verzekeraar van het interimkantoor mag zich tegen de gebruiker keren, om alle uitgaven te recupereren. De gebruiker is immers verantwoordelijk voor zelfs de lichtste fout.
- De gebruiker geniet geen immuniteit zoals een werkgever. Hij moet in geval van fout of nalatigheid alles terugbetalen.
- Vergeet dus ook niet het gebruik van interimkrachten te melden aan je BA-verzekeraar!
Conclusie
Een gebrek aan voorzorg kan leiden tot:
- Voorzienbare schade, wat weigering van tussenkomst kan veroorzaken.
- Ernstige straffen, met alle gevolgen van dien.
- Onnodige belasting van de waardevolle verzekeringsdekking. In bepaalde sectoren wordt het almaar moeilijker om een betaalbare aansprakelijkheidsverzekering te vinden. Door de risico’s te beperken, vermijd je premieverhogingen of capaciteitsproblemen in de toekomst.
Doe als gebruiker dus net dat tikkeltje meer dan wat wettelijk verplicht is. Je kunt je verzekeren tegen onvoorzienbare risico’s, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen, ook als het over risicobeheer bij interimarbeid gaat!
Hebt u vragen over dit thema of wenst u een verkennend gesprek over hoe u het risicobeheer voor uw bedrijf kunt optimaliseren? Neem dan contact op met:
- Pieter-Paul Casier, COO, p-p.casier@casier.be
- Sara Adam, Corporate Consultant, s.adam@casier.be
- Paul-Emmanuel Casier, CEO, p-e.casier@casier.be
Reactie toevoegen