COVID-19: Afvalinzamelaars en -exploitanten kunnen tussen 27 maart en 25 april zonder beperkingen hun deuren openen voor particulieren (geen afsprakensysteem nodig)
Met het oog op de heropflakkering van het aantal gevallen van COVID-19 heeft het overlegcomité van 24 maart 2021 besloten niet-essentiële handelszaken tijdelijk te "sluiten". Deze maartegel geldt van 27 maart tot 25 april 2021. Dit is geen echte sluiting aangezien zij nog steeds klanten op afspraak zullen kunnen ontvangen.
Evenals in de vorige golven rijst de vraag of afvalinzamelaars en -exploitanten die hun deuren voor particulieren openen, al dan niet als essentiële bedrijven moeten worden beschouwd. Als ze essentieel zijn, kunnen ze onbeperkt open blijven. Zo niet, dan zullen zij hun deuren alleen op afspraak voor particulieren mogen openen.
UPDATE 26/03: We hebben zojuist de tekst van het nieuwe ministeriële besluit ontvangen. Zij brengt geen wijziging aan in de lijst van bijlage 1 met de lijst van essentiële sectoren. De inzameling en verwerking van afval behoort nog steeds tot de essentiële sectoren. De tekst van het ministerieel besluit vindt u hier :
De lijst van essentiële bedrijven blijft dezelfde als tijdens de vorige inperking. De deuren van afvalinzamelaars en -verwerkers zullen daarom tijdens deze periode onbeperkt open kunnen blijven voor particulieren. Het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 (zoals gewijzigd door het ministerieel besluit van 26 maart) houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, staat afvalinzamelaars en -verwerkers immers toe hun deuren te openen voor particulieren. Het is dus niet nodig een afsprakensysteem op te zetten. De redenering blijft dezelfde als voor de laatste insluiting. Zie ons vorige artikel over dit onderwerp.
Reacties
Raphaelle, Met dit soort…
Raphaelle,
Met dit soort teksten zijn we niets. Je stuurt een e-mail waarop we allemaal zitten te wachten, we moeten onze tijd verdoen om in te loggen en dan lezen dat je eigenlijk niets weet. Zet dan in het onderwerk van e-mail dat je het nog niet weet, bespaart ons veel tijd.
Dit terwijl het toch duidelijk is dat we partikulieren mogen ontvangen. De vraag is alleen of dat op afspraak moet of niet.
Als federatie zou ik mijn leden aanraden om op afspraak te werken om zo het aantal bezoekers/aanwezigen op de site te beperken en onder controle te houden.
Dag Luc, Mijn collega…
Dag Luc,
Mijn collega Raphaëlle werkt zich al meer dan een jaar de ziel uit het lijf om elke letter van elk Ministerieel Besluit in twee talen te begrijpen en te hertalen naar de situatie van onze leden. Naar mijn gevoel is dit artikel perfect duidelijk, net als alle eerdere artikels die Raphaëlle schreef over dit onderwerp. Ik kan als community manager, die begaan is met onze leden en partners enerzijds, maar ook met ons team anderzijds, niet aanvaarden dat u haar persoonlijk aanvalt op een publiek beschikbare pagina.
Dat wij ervoor kiezen om dit soort artikels niet tweetalig in ellenlange mails te zetten, maar te werken met een e-mailmelding die gelinkt is aan deze pagina op onze website, is een keuze die we al een tijd geleden hebben gemaakt en die succesvol is gebleken. Wij kunnen als team onze informatie op 1 centrale plek invoeren, onze leden kunnen onze informatie op 1 centrale plek consulteren: denuo.be. Dubbel werk wordt hiermee vermeden, informatie gaat hierdoor niet verloren.
Vink in uw browser de optie "wachtwoord onthouden" aan als u nog eens inlogt, het zal u veel gevloek besparen.
Vriendelijke groet,
Andries Roets
Reactie toevoegen